vrijdag 6 september 2019

Vloeibare handzeep maken

Een tijdje geleden maakte ik zelf handzeep. Ik vind het vooral leuk om de dingen zelf te maken, dus vandaar dat ik dit ook een keertje wou proberen. En dat is wel zo goed bevallen dat ik het gister nog een keertje heb gemaakt. Ik heb ondertussen wat foto's gemaakt. 


Je merkt wel wat verschil met normale vloeibare handzeep. Tijdens het wassen voelt het iets anders aan (minder glad) en het is iets dradiger. Maar wij vinden het prima werken. Een extra voordeel is dat het goedkoper is (onderaan heb ik een berekening neer gezet). 


De ingrediënten zijn simpel: 1,5 liter water en een stuk zeep van ongeveer 45 gram. 
Ik gebruik zeep van Palmolive. Ik vind het lekker ruiken en de geur heeft voor mij goede herinneringen. De eerste keer dat ik zeep maakte gebruikte ik 1 liter water, maar dit werd echt geen vloeibare zeep meer. Mocht je een ander soort zeep gebruiken dan Palmolive dan raad ik je aan om te beginnen met 1 liter water. Dunner maken is namelijk makkelijker dan dikker maken. 

Goed, daar gaan we:
1. Zet een pan met 1.5 liter water op het vuur. Ik had achteraf liever een grotere pan genomen. Dan klotst het er niet zo snel overheen. Als het kookt zet je het vuur uit. 



2. Rasp ondertussen je zeep. 




3. Roer de geraspte zeep door het kokend hete water. In de eerste instantie lijkt het te mislukken maar roer gewoon rustig door. 


4. Laat afkoelen (duurt een paar uur)

5. Roer nu stevig door de massa (ik gebruikte een garde). Het lijkt vreselijk te klonteren en te mislukken. Na een minuutje roeren moet het beter te doen zijn. Zijn het alleen maar brokken dan is je verhouding niet goed (lees tip onderaan).

6. Giet de zeep over in een fles. In de toekomst zul je merken dat het nog wel wat klontert. Maar even met de fles schudden helpt.  


Tips:
Stel dat de substantie te dik is geworden? Zet je pan op een heel zacht vuurtje en doe er voorzichtig wat kokend water bij. Goed blijven roeren tot het weer op vloeibare handzeep lijkt. En vervolgens weer af laten koelen. 

Stel dat de substantie te dun is geworden? Dan moet je de boel eveneens helemaal opwarmen en wat meer geraspte zeep er doorheen roeren. 

Nu nog even een financiële berekening voor degenen die dat leuk vinden (ik ben van Palmolive zeep uitgegaan) :
4 stukken zeep voor €1,70, 1 stuk kost dus € 0,43. Ik gebruik voor 1,5 liter handzeep een half stuk. Dus € 0,21
Een flesje vloeibare handzeep van 300 ml kost €1,37. Voor 1,5 liter betaal je dus € 6,85. Je bespaart dus € 6,64 
Mijn ervaring is dat je met 1,5 liter echt maanden vooruit kunt. 

3 opmerkingen:

  1. Dat ziet er niet moeilijk uit! Dankjewel voor de tip en het recept!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik bewaar mijn mengsel in een fles. Na een tijdje krijg ik twee lagen te zien. Is dat normaal?na even schudden is alles weer goed gemend en te gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja klopt. Af en toe even schudden. Soms voeg ik ook wat water bij als de massa wat te dik is.

      Verwijderen