vrijdag 20 september 2019

Een gezond BMI

De knop moest een keertje om. Er zitten nog wat zwangerschapskilo's aan m'n lijf geplakt. Het grote nadeel is dat ik een groot gedeelte mijn kleding van voor mijn zwangerschap niet meer pas. Ik ben geen type die gaat zeuren over impact van de zwangerschap op mijn lichaam. Want ik ben ontzettend blij en dankbaar dat ik zwanger mocht zijn! Maar ik moet wel wennen aan mijn tijgerstrepen en dat extra vet ;). En naast dat mijn kleding niet meer past, zijn de kilo's extra ook gewoon niet gezond. Het Voedingscentrum zegt dat ik overgewicht heb.  

Ik heb heel wat weken borstvoeding kunnen geven. En vond het ontzettend jammer om te stoppen, want dat wilde ik niet. Maar ben tegelijk dankbaar voor alle weken waarop ik wel borstvoeding heb gegeven. Tijdens de periode van borstvoeden had ik kleding aan waarin ik ten alle tijde borstvoeding kon geven. Dus vaak positie/voedingsjurkjes. Maar nu is die periode zo goed als afgelopen. En trouwens, tijdens het borstvoeden zijn die kilo's er niet afgegaan (fabel, wat mij betreft). Wel had ik een enorme eetlust, maar dat is sterk verminderd zodra ik stopte. 

En nu moet die knop om....

Mijn doel is om een gezond aantal kilo's af te vallen. Voor een gezond BMI moet ik 7 kilo afvallen. Ik wil heel graag een gezond lichaam hebben en niet persé voor het uiterlijk (hoewel dat ook mooi meegenomen is). 

Dat helpt mij om wat minder en gezonder te eten. Want eerlijk is eerlijk...het afgelopen jaar heb ik ook heel veel gesnaaid. Ik weet wel degelijk hoe ik aan die kilo's extra kom, ik ben namelijk een echte stresseter. Dus ik ga echt mijn best doen om gezonder eten. Ik ben niet radicaal daarmee begonnen, ik kreeg daar namelijk echt hoofdpijn van (suikerverslaving in combi met ontzwangeren denk ik). Maar we zijn op de goede weg. Ik weet ook dat mijn lichaam nog aan het ontzwangeren is. Maar chocola, koek, chips, taart etc. kan mijn lichaam prima missen.  

En toen dat sporten... sporten is niet mijn ding. Als moeder beweeg je genoeg. Trap op, trap af. Ik sjouw de hele dag met een peuter, baby en wasmanden. Ik probeer zoveel mogelijk te fietsen. Zelden zit ik uren op een stoel. En daarnaast vind ik sporten echt jammer van mijn tijd (en geld). Kortom, 101 redenen om niet te sporten en totaal niet gemotiveerd om het vol te houden. Maar nu ik toch een gezond lichaam wil, hoort wat extra beweging daar ook bij. Kilometers lopen gaat wel met een baby, maar niet met een peuter.  Fietsen gaat wel met een peuter (als hij stil wil zitten trouwens) en niet met een baby. 

Maar de oplossing is dichtbij huis: ik vond de site van Optima Vita. Zij heeft filmpjes met workouts (voor beginners!! en gevorderden) die je prima thuis kan doen. En zo ben ik begonnen. Met het doel om 3x per week zo'n workoutvideo te doen (ongeveer een half uur). 
- Ik kan zelf het tijdstip bepalen. Zo juist heb ik een workout gedaan met Niek erbij. Ook Sam kan op zijn manier mee doen. 
- Ik kan thuis blijven
- Het kost me geen cent
- Ik kan zelf bepalen hoe intensief ik wil sporten of niet..
- In principe heb je geen materiaal of speciale sportkleding nodig. Hoewel dat natuurlijk wel kan. Zij heeft ook filmpjes met bijvoorbeeld een kettlebell.

Filmpjes zijn duidelijk. Fijne instructie. Geen storende muziek. En goed vol te houden, ook als beginner of oudere. Ik heb onderstaande zojuist deze gedaan en vond hem echt heel goed te doen. Ik probeer gewoon iedere keer een andere. 



Als stok achter de deur hoop ik over een paar weken de stand van zaken te schrijven. Op naar een gezonder leven...

3 opmerkingen:

  1. De combinatie van minder snoepen en meer bewegen is vaak de meest succesvolle. Wat fijn dat je een methode hebt gevonden die bij je past. Voor mij is dat hardlopen. Dat is lekker makkelijk en snel, en kun je gewoon vanuit huis doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga kijken of dit werkt. En hardlopen...nee daar word ik niet gelukkig van. Maar zo is ieder mens anders.

      Verwijderen
  2. Precies, ieder mens is anders, ik beken: bij mij komt er de klad in als ik thuis iets zou doen....

    BeantwoordenVerwijderen