vrijdag 5 juli 2019

Hoe prentenboeken je kunnen helpen

Prentenboeken: ik vind ze geweldig! Ik lees ze net zo graag als mijn pleegzoon. Alleen hij leest ze het liefst 100x, ik vind 2x meestal wel genoeg ;)

We hebben al heel veel boeken uit de bibliotheek gelezen. De bibliotheek is ons wekelijke uitje waar we allebei erg van genieten. Daarover schreef ik hier meer. 

Maar wat me na verloop van tijd opviel is dat prentenboeken mij en ook Sam kunnen helpen. En daarover wil ik je graag meer vertellen en inspireren. 

Toen Sam 2 jaar was kwam hij enorm in de knoop met zijn emoties. Hij was vooral heel veel boos. Of eigenlijk moet ik het anders zeggen; als hij bang was uitte hij dat door boos te zijn. Of als hij een teleurstelling te verwerken had kon hij volledig door het lint gaan. Het at al mijn energie op. En juist prentenboeken en filmpjes (je leest het goed!) hebben ons daar zoveel mee geholpen. 

Door prentenboeken voor te lezen die voor Sam heel herkenbaar waren, hielp het hem om emoties te herkennen, te benoemen en ermee om te gaan. 

Wat concrete voorbeelden:


De boeken en filmpjes van Kikker zijn heel goed voor de emotionele en sociale ontwikkeling. Begrijp me goed: ik ben niet meteen fan van filmpjes, maar 1 a 2 keer per week mag hij ongeveer 15 minuten een filmpje kijken. En eigenlijk zijn dat altijd filmpjes van Kikker. Ook de boeken van Kikker koos hij meestal uit in de bibliotheek. Na verloop van tijd merkte ik dat hij gedrag en uitspraken van Kikker ging kopiƫren. Hij benoemde bijvoorbeeld opeens zijn gevoel. Wat een geweldige ontwikkeling!


Of een tijdje geleden namen we het boek: 'Je kunt het!' mee uit de bibliotheek. Dit gaat over een vogeltje die zegt dat hij iets doet maar eigenlijk niet durft, uiteindelijk doet hij het toch. En net die week toen we het boek in huis hadden moest onze Sam naar de tandarts. En hij wilde niet, hij was bang. Deze mama praten als brugman. Toen me het prentenboek te binnen schoot. 'Sam, jij bent net als Bert uit het prentenboek'. En ja hoor even later stapte hij gewapend met het prentenboek onder z'n arm de wachtkamer van de tandarts binnen. 


Toen we wisten dat Niek op komst was hebben we Sam het boekje van 'Bobbi wordt grote broer' gegeven. En ben ik in de bibliotheek ook op zoek gegaan naar prentenboeken die daar over gaan. Ik schreef er hier over. 

Hier volgen verder nog wat prentenboeken die ons hebben geholpen:



Er zijn heel veel boeken van Anna die heel geschikt zijn. 


De boeken van Liesbet Slegers over Kaatje, Karel of Rik. 

Uiteindelijk zit in ieder prentenboek wel een moraal of les voor het kind. Tegenwoordig probeer ik bij het uitzoeken van boeken wat meer te kijken naar boeken die Sam op dat moment kunnen helpen. Dus is opruimen een drama..dan zoeken we een boek over het opruimen van speelgoed. Gaat hij binnenkort op zwemles? Dan zoek ik daar een boek bij. Het helpt ons heel erg op over drempels heen te gaan. 

Heb jij die ervaring ook? Of heb je een prentenboek die je zou willen aanraden? Laat het me weten in de reacties!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten