vrijdag 7 december 2018

Advent met 'n peuter

Blogartikel is wel een beetje aan de late kant, aangezien afgelopen zondag de eerste adventszondag al is geweest. 

Al half november had ik het boek 'De boom van Isaï' ontdekt. 


Dit is een boek voor in de Adventstijd en bedoeld voor kinderen van 3-8 jaar. 

Vorig jaar vulde ik de Adventstijd op deze manier in. Het was even zoeken wat bij Sam zou werken. Ondertussen ben ik daar al meer achter. Lezen en zingen vind Sam erg leuk, maar kom niet met een kleurplaat of een knutsel aan. 

Dus vandaar dat ik enthousiast was over dit boek. Ik wou het meteen bestellen toen ik er achter kwam dat hij gewoon niet te bestellen is. Op! Alleen als e-book. Ik wist zo snel ook niet iemand van wie ik het kon lenen. Maar de bibliotheek bood een oplossing, al moest ik 'm wel reserveren. En ja hoor, vorig week vrijdag, gewoon toen ik al bedacht dat ik het niet ging redden, kon ik het boek ophalen bij de bibliotheek. 's Avonds doorgebladerd om te kijken hoe het niveau was en of Sam er wat aan zou hebben. 

Zondag zijn we begonnen. Er zijn 30 stukjes, dus ik ga een selectie maken zodat we met Kerst de laatst stukjes kunnen lezen. We lezen nu 's avonds aan tafel eerst het bijbehorende stukje uit de Bijbel. Daarna het stukje uit het boek. En na het afsluiten van de maaltijd mag Sam (met behulp van ..) het kaartje ophangen. Ik heb de kaartjes gekopieërd, uitgeknipt, gelamineerd en weer uitgeknipt. Ik heb een groot bloemstuk met oase en dennentakken gemaakt en daar hangen we de kaartjes aan. 

Onze ervaring na een paar dagen:
* Heel fijn dat we op deze manier als gezin naar Kerst toe kunnen leven! Doordat we het stukje uit de Bijbel er ook bij lezen zit er behoorlijk niveauverschil in. 
* Sam is tot nu toe razend enthousiast. Hij lijkt het niveau aardig goed aan te kunnen. De meeste verhalen staan ook in de Kinderbijbel en kent hij al aardig goed. 
* Ik selecteer de verhalen. Verhalen over bijvoorbeeld Jeremia kent hij niet en zijn te moeilijk, die slaan we dus over. Ook doen we de vragen onderaan de bladzijde niet. 

Al zal Sam alles nog niet begrijpen, toch hoop ik dat hij de ware betekenis van Kerst op deze manier leert. 

Zelf vind ik de verleiding groot om er een 'sfeerfeest' van te maken. Daarom horen kaarsjes en lichtjes bij ons bij de winter en niet bij de Kerstperiode. Dus in november, december en januari hebben wij lichtjes in huis en branden we (meer) kaarsjes. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten