vrijdag 24 augustus 2018

Recept voor pastasaus

Terwijl ik zit te typen ruikt het hier in de keuken heerlijk naar verse pastasaus en is mijn keuken een ontplofte bende. Onze tomatenplanten gaven ondanks de droogte prachtige tomaten. Kilo's haal ik er vanaf, wat een rijkdom! 


Gister maakte ik verse pastasaus van de tomaten uit onze tuin. We waren enthousiast over het resultaat! Sam had z'n bord in mum van tijd leeg en z'n buik vol groenten, zonder drama. Dus ik besloot potten pastasaus in te gaan maken. 

Het recept is een recept wat je niet heel nauwkeurig hoeft te nemen. En waar je bovendien makkelijk je eigen aanpassingen op kan maken. Wij houden van een beetje pit in het eten, daarvoor gebruik ik regelmatig cayennepeper voor. Mocht je daar totaal niet van houden, dan kun je de cayennepeper gerust weglaten. 

Ingrediƫnten voor ongeveer een halve liter pastasaus:
- 500 gram tomaten (wij hebben vlezige tomaten)
- 2 grote uien
- 3 knoflooktenen
- eetlepel basilicum, gedroogd
- scheut balsamico azijn 
- snuf cayennepeper
- theelepel zeezout
- peper uit de molen
- olijfolie

Werkwijze:
1. Snipper de uien en knoflooktenen in grove stukken. 
2. Verwarm in een pan een flinke scheut olijfolie en bak de ui met knoflook glazig. 
3. Snij de tomaten in grove stukken en voeg toe. 
4. Nu kunnen de rest van de ingrediĆ«nten erbij: basilicum, balsamico azijn, cayennepeper, zout en peper uit de molen. 
5. Laat minstens een kwartier pruttelen, zonder deksel op de pan. Als je sappige tomaten hebt gebruikt kan het nog wel langer, zodat het vocht verdampt. 
6. Blender daarna het prutje in de blender. 
7. Met deze pastasaus kun je alle kanten op. Wij aten het met spaghetti en gehaktballetjes. In principe zitten er heel veel groenten in deze saus, maar je kunt er nog groenten bij roerbakken en een lekkere macaroni maken. Eet smakelijk!

Voor het inmaken van pastasaus verdubbelde ik het recept een aantal keer. Hier gaan we van de winter lekker van genieten. Een maaltijd die gezond en lekker is en die zo op tafel staat! De zomer op tafel...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten