vrijdag 1 maart 2019

8 vragen over pleegzorg

Sinds wij pleegouders zijn krijgen we van allerlei kanten vragen. 
Soms merk ik ook dat er schroom is om bepaalde vragen te stellen. Maar wij zijn er juist open in. Natuurlijk houden we wel bepaalde dingen privé, niet de hele wereld hoeft de achtergrond van Sam te weten. Hier een aantal vragen die wij vaak gesteld krijgen. Vooral de eerste drie vragen krijgen we vaak standaard. Mensen weten vaak niet het verschil tussen pleegzorg en adoptie. Sommige vragen komen in een vertrouwelijk gesprek naar boven. 

1. Is hij geadopteerd?
Nee, hij is een pleegkind maar heeft buitenlandse roots. Sam is overduidelijk geen biologisch kind van ons. Zelfs van sommige kinderen krijgen ik de vraag hoe het kan dat ik de mama van Sam ben. 

2. Uit welk land komt hij?
Pleegkinderen zijn kinderen uit Nederland, dus Sam is Nederlands. Maar hij heeft zijn roots in het buitenlands liggen. 

3. Blijft hij altijd bij jullie?
Naar alle waarschijnlijkheid wel. Heel veel mensen vinden dit erg belangrijk. Dat is het natuurlijk ook, maar wij zijn daar veel minder mee bezig. Belang van Sam staat voorop. 

4. Ben je ook echt moeder voor hem?
JAAA!! Je hoeft geen biologische kinderen te hebben om je moeder te voelen. Ik ben ervan overtuigd dat ik op dezelfde manier moeder ben als alle anderen moeders. Ik voel me soms een leeuwin...kom niet aan mijn zoon! Bij een zwangerschap bouw je een band op met je kindje terwijl het in je groeit, de band met Sam moest groeien nadat hij bij ons gebracht werd. Maar de band is er en gaat ook nooit meer weg. 


5. Hoe noemt hij je?
Hij noemt mij mama Rianne. En waarom kun je hier lezen. 


6. Hebben jullie contact met zijn familie?
Ja hoor, om de zoveel weken bezoeken we zijn familie. Die bezoeken vinden we heel belangrijk voor Sam, zodat hij altijd contact kan blijven houden met zijn biologische familie. 

7. Krijgen jullie kinderbijslag?
Nee, wij krijgen vanuit pleegzorg iedere maand een x bedrag. 

8. Voeden jullie Sam christelijk op?
Ja, wij geven hem een christelijke opvoeding die bij onze levensovertuiging past. Hierin laat pleegzorg ons ook vrij, tenzij er extreme dingen gebeuren. 

Heb jij ook nog een vraag? Stel hem gerust hieronder!

2 opmerkingen:

  1. Bij punt 6 noem je de biologische familie. In de andere blog lees ik dat er amper contact is met de biologische ouders. Ik neem dus aan dat je met familie eerder ooms of tantes bedoeld? Of is er inmiddels meer contact met de ouders mogelijk?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Scherp gelezen. Wij hebben regelmatig contact, maar als je het vergelijkt met andere pleegkinderen is het niet heel veel. Ongeveer 2 uur in 2 maanden tijd. Terwijl andere pleegkinderen een hele middag of weekend bij biologische familie doorbrengen.

      Verwijderen