dinsdag 24 april 2018

Homemade gehaktballen

Zelfgemaakte gehaktballen zijn heerlijk! Iedere keer als ik ze maak denk ik: ik moet ze vaker maken. Ik maak de gehaktballen gewoon op mijn eigen manier. Vrij simpel, maar zoooo lekker!

Hieronder een soort 'recept' voor gehaktballen. De hoeveelheden doe ik altijd op gevoel. 

Gehaktballen (4 stuks)

Ingrediƫnten:
- 200-250 gram rundergehakt

- 1 ei
- 1 kleine ui (of sjalotje)
- eetlepel mosterd
- theelepeltje sambal (pittig!)
- eetlepel ketjap manis
- theelepel gemalen komijnpoeder (djinten)
- snuf knoflookpoeder
- flinke snuf zout
- flinke snuf peper
- cayennepeper (pittig!)
- paneermeel

Werkwijze:
1. Snipper het uitje of sjalotje heel erg fijn. 
2. Doe alle ingrediĆ«nten in een kom. Als je van pittig houdt kun je er lekker wat sambal of cayennepeper in doen, hou je er niet van dan kun je het ook weg laten. Wees niet te zuinig met de paneermeel, daar heb je best wat van nodig. 
3. Kneed goed door elkaar. Als het geheel wat vochtig is, is dat niet erg als je er maar ballen van kunt vormen die niet uit elkaar vallen. Als het te vochtig is voeg je paneermeel bij. Vorm 4 ballen, deze kun je het best wat platter maken, dat bakt beter in de pan. 
4. Bestrooi de gehaktballen rondom met paneermeel, dan krijg je straks een extra knapperig buitenkantje van. 
5. Verwarm de braadpan en laat een flinke klont roomboter smelten. Wacht tot het schuim wegtrekt en de boter bruin kleurt. Bak dan de ballen rondom bruin. Je hebt er zeker 20 minuten voor nodig. om ze gaar te krijgen. 
6. Lekker bij de Hollandse (stamp)pot!


Geniet ervan!

PS: mocht er een gehaktbal over blijven: op de boterham met mosterd erbij istie ook ontzettend lekker!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten