dinsdag 20 maart 2018

Toeleven naar Goede Vrijdag/Pasen met een peuter

Eigenlijk ben ik best laat met deze blog. En de reden is dat ik nog steeds niet goed weet hoe ik het moet aanpakken. Omdat ik ervan houd om open en eerlijk te zijn heb ik besloten om dit blogartikel toch te publiceren. 

Ik vind het erg belangrijk om met onze pleegzoon rondom de Bijbel bezig te zijn. Het zit in ons dagelijks ritme (daarover later meer..) Maar ik merk ook dat veel Bijbelse onderwerpen nog niet landen. En hoe logisch....

Begrippen als leven en dood, daar begrijpt hij niets van. En dat past ook helemaal bij zijn leeftijd. En dat is precies de reden waarom ik het zo moeilijk vind om daarover met hem bezig te zijn. Kerst was voor hem veel meer begrijpelijker. 

Al begrijpt Sam niet alles, toch willen we met hem wel aandacht besteden aan het lijden en de opstanding van Jezus. We bidden of God het Bijbels onderwijs dat we geven wil zegenen. 

We willen het als het volgt doen:

Lezen
We lezen de verhalen rondom de Lijdenstijd. We beginnen hier binnenkort mee, zodat we iedere dag een verhaal over het lijden en opstanding van Jezus kunnen besteden. Aan de hand hiervan zullen we gesprekjes met hem aangaan. 
De verhalen lezen we voor uit de Kijk en Luister deel 1 en 2. Er zit wat overlap in, maar een stuk herhaling is juist wel goed. 
- Hosanna, de Koning komt (dl 1)
- Het Paasfeest (dl 1)
- De Heere Jezus gevangen genomen (dl 1)
- Het lijden en sterven van de Heere Jezus (dl 2)
- De Heere Jezus sterft (dl 1)
- De Heere Jezus staat op (dl 1)
- De Heere Jezus staat op uit de dood (dl 2)

Zingen
Vorig jaar ben ik begonnen met het refrein van het lied: 'De Heer' is waarlijk opgestaan'. Dit jaar leren we hem de coupletten er ook van. We zingen ook nog steeds het lied wat we met Kerst hebben geleerd, het is zijn favoriet. 


Knutselen
We gaan een kleurplaat kleuren. Die heb ik op deze site gevonden.
Dit keer minder uitgebreid dat met Kerst, onze peuter vind knutselen niet zo leuk.  

Bijbeltekst leren
Met Kerst hebben we ook wat Bijbelteksten geleerd. Momenteel zijn we bezig met een behoorlijk pittig stuk uit Jesaja. Daar doen we wat langer over dan anders. Hierdoor komen we wat in de knel met de lijdenstijd (hoewel dat stuk uit Jesaja ook alles weer te maken heeft met het lijden van Jezus). Daarom zullen we dit keer geen tekst aan leren. 

Zijn jouw kinderen ouder? Kijk eens op de site van ww.bijbelsopvoeden.nl 
Op de blog van Annemarie kun je kijken hoe zij toeleeft naar Goede Vrijdag en Pasen met haar peuter. 

Zoals je merkt is het voor ons een worsteling om het lijden en de opstanding van Jezus op een begrijpelijk manier bij onze 2-jarige peuter neer te leggen. Tips zijn altijd welkom!

2 opmerkingen:

  1. Het is een lastige leeftijd hè, om dingen uit te leggen. Misschien kan je deze site gebruiken (en vereenvoudigen) http://www.abcvoorkinderen.nl/index.html

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah super lief dat je meedenkt! Ik ken de site nog niet...dus ik ga er even rondneuzen. Dankjewel!

      Verwijderen