vrijdag 18 januari 2019

Macaroni zonder pakjes en zakjes

In principe kook ik zonder pakjes en zakjes. Al jaren en ik mis het totaal niet. In het begin was het even puzzelen, maar sinds ik ze niet meer gebruik vind ik het koken ook veel meer koken worden. Op vakantie hebben we een uitzondering gemaakt, maar we vinden babi pangang met een zakje echt niet zo lekker. 

Macaroni deed ik altijd beetje op gevoel, maar dat was een gerecht waarvoor ik nog niet echt 'de sleutel' had gevonden. Natuurlijk zijn er genoeg recepten voor macaroni te vinden (zoals hier), maar het was nog steeds niet helemaal zoals ik macaroni wou eten. 

Van de week maakte ik weer macaroni en we vonden het allemaal ontzettend lekker. Sam at zelfs nog meer dan ik at. En zo'n smullende peuter aan tafel is een genot om te zien (want dat gaat hier ook nog al eens anders..)

Met dit recept kun je ongeveer met 3 volwassenen eten, gebruik dan wel volkoren macaroni want dat vult beter. Ik maak 's zomers behoorlijk wat tomatensap in. Die gebruik ik voor de macaroni, maar je kunt natuurlijk ook tomatensap uit de winkel gebruiken. 

Een dingetje bij deze macaroni is dat de saus nogal veel vocht heeft. Dit kun je onder andere verhelpen door de saus minimaal een half uur op het fornuis laten pruttelen zonder deksel op de pan. 

Ingrediƫnten:
- 200 gram volkoren macaroni
- Pot verse tomatensap (ongeveer 750ml) of uit de winkel
- 200 gram rundergehakt
- 2 grote uien, gesnipperd
- 1 grote winterwortel, geraspt
- 1 paprika, in stukjes
- 2 teentjes knoflook, fijn gehakt
- 200 gram champignons, in plakjes
- halve eetlepel tijm
- theelepel zeezout
- peper uit de molen
- snuf cayennepeper (kun je eruit laten als je niet van pittig houdt)

Werkwijze:
1. Bak de gesnipperde ui in een scheut olie glazig, voeg dan ook de knoflook en gehakt erbij. Bak het gehakt rul in diezelfde pan. 
2. Als het gehakt gaar is, doe je de geraspte wortel erbij. Roer goed door elkaar. 
3. Voeg daarna champignons en vervolgens de paprika erbij. Bak ongeveer 5 minuten door en roer ondertussen goed. 
4. Giet de tomatensap erbij. 
5. Voeg er zout, (cayenne)peper en tijm bij. 
6. Laat dit geheel gerust een half uur of langer pruttelen (zonder deksel) zodat de saus wat indikt. Mocht je het meer willen laten indikken gebruik dan wat maizena. 
7. Macaroni koken volgens verpakking. 
8. Roer de macaroni door de saus of dien hem apart op. 

Deze macaroni is wel vrij vochtig, maar de smaak is super!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten