vrijdag 7 september 2018

Regelmaat

Misschien ben ik ouderwets, maar ik ben fan van de 3 R's (Reinheid, Regelmaat en Rust). Mijn ervaring is namelijk dat het voor mij goed werkt. En mijn ervaring is dat er heel veel kinderen dit evengoed fijn vinden. 

Dit is een blogje over opvoeden. Niet de bedoeling om je te vertellen hoe je het moet doen omdat ik het zo goed weet. Wel een blogje vanuit ervaring en kennis die ik opgedaan heb in de pleegzorgwereld. Met de bedoeling om je te inspireren en misschien te bemoedigen. 

Dit keer schrijf ik voornamelijk over regelmaat. Dit woord is behoorlijk belangrijk in onze opvoeding. Met regelmaat bedoel ik niet dat ik exact op de klok leef, gelukkig niet! Maar onze lunch gebruiken we toch wel tussen 12.00 - 13.00 uur. Regelmaat betekent wel dat de dingen iedere dag op dezelfde volgorde gaan, dus iedere dag gaat ongeveer op dezelfde ritme.



Voor kinderen betekent regelmaat: houvast, structuur en veiligheid! (En voor volwassenen trouwens ook) Al staat je hele wereld op zijn kop, dan kan het houvast geven dat er bepaalde dingen die dag toch hetzelfde zullen gaan. Zeker voor kinderen met chaos in het hoofd is dit heel fijn. Als de dingen iedere dag hetzelfde gaan dan weet je dus wat je te wachten staat of wat er van je verwacht wordt. Of als je heel erg gefocust bent op eten (bijv. door beschadiging vanuit het verleden) dan weet je wanneer je eten krijgt. Voor sommige kinderen is het overigens wel belangrijk dat je met een klok leeft. 

Bij Sam merken we dat regelmaat goed werkt voor hem. Het voorkomt ook moeilijk gedrag. Hij weet namelijk dat we eerst aankleden en dan pas gaan ontbijten en dat we dit nooit omdraaien. Dit hoeft hij dan ook niet uit te proberen, want we blijven bij dat ritme. Het grappige is dat hij zelf vaak begint te protesteren als het anders gaat. 

Nu concreet. Hoe ziet onze dag er ongeveer uit? 
- Knuffelmoment in het grote bed 
- Mama in de badkamer, Sam op de WC
- Daarna Sam aankleden en zijn ochtendgebedje
- Ontbijten
- Bijbelmoment
- (Samen) de ontbijttafel opruimen
- Poetsen (ongeveer een uur)
- Fruit eten
- Soms poetsen, soms boodschappen doen, dit scheelt per dag. Vaak zit hier ook een speelmoment met Sam in. 
- Lunchen
- Uurtje rust (Sam speelt op zijn kamer)
- Naar buiten
- Fruit eten
- Spelen
- Koken
- Eten
- Half uurtje met papa spelen
- Slapen

Dit is echt ontzettend globaal. Als Sam naar de peuterspeelzaal is, verloopt de dag natuurlijk iets anders. En natuurlijk zijn er 101 dingen die er tussendoor komen. 

Het betekent overigens niet dat we nooit uitslapen (als Sam uitslaapt, slapen wij in het weekend ook langer!), of nooit uit eten gaan of dat Leon altijd thuis is. Al bereid ik Sam er vaak wel op voor als die dag wat anders loopt. 

We hebben ook een soort van 'weekritme'. Ik doe namelijk op vaste dagen de boodschappen, maar ga ook op vaste dagen naar de markt of bibliotheek. Sam herkende op een gegeven moment dit ritme, want hij ging de dagen koppelen aan de activiteiten. Voor mezelf vond ik het ook fijn om iedere dag een activiteit te hebben zodat ik even de deur uit was, zeker toen Sam kleiner was vond ik dat fijn. 

Vanuit pleegzorg krijgen we vaak te horen dat we Sam zo'n stevig ritme aanbieden. En dat ze ook zien dat Sam het daar goed op doet. Zelf ben ik ervan overtuigd dat ieder kind dit nodig heeft. 

In de vakantie durf ik overigens dit ritme ook wel wat los te laten. Zeker als we op vakantie zijn. Als we 51 weken per jaar in een ritme leven kan Sam het aan om 1 week wat minder ritme te hebben. Al merk ik wel dat hij na die ene week er weer hard aan toe is om het ritme weer op te pakken. Maar ach...eigenlijk merk ik dat aan mezelf ook. 

Hier in huis houden we gewoon allemaal van regelmaat!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten