dinsdag 20 februari 2018

DIY cadeautjesmand voor in de kraamweek

Vandaag een Do It Yourself online. Maar misschien niet een echt DIY, maar een inspiratiebron. Ik zou zeggen: doe er je voordeel mee!

Ik ben dol op het maken van cadeautjes. De vorige DIY ging namelijk ook al over een cadeautje. Als meisje weet ik nog dat ik een klein broertje kreeg, ik was er dolblij mee. Maar weet je wat ik echt heel erg leuk vond? Dat mijn oom en tante een mand kwamen brengen met daarin elke dag een cadeautje en zelfs voor mij zat er eentje bij. Het was het eerste waar we in die week iedere dag naartoe renden 's morgensvroeg: de cadeautjesmand. Ondertussen heb ik hem al heel wat keertjes voor andere mensen gemaakt. Vandaag neem ik je mee in een blog waarin ik uitleg hoe ik zo'n mand maak, wat handige tips en hoe je zo'n cadeau low-budget kunt houden. 



Budget
Bepaal van te voren je budget. Want zo'n cadeaumand is super leuk om te maken, maar je bent voor je het weet veel geld kwijt. Bij een luxere variant ben je tussen de €50-€100 kwijt. Een goed idee is om het gezamenlijk te geven zodat je de kosten kunt delen. 

De mand
De mand waarin de cadeautjes gaan is bij mij niet altijd een mand. Als ik een mand koop is dat vaak bij de Action of Xenos en dan kies ik meteen een mooie die later nog eens gebruikt kan worden als bijvoorbeeld opbergmand. 
Maar denk ook breder aan een doos of bijvoorbeeld een tas. Ooit kocht ik een luiertas bij de Kruidvat voor €10,00. 
!!Lowbudgettip!!* Beplak een kartonnen doos met leuk cadeaupapier of behangetje* Schilder een sinaasappelkistje in een leuk kleurtje (dat restje verf dat je nog hebt staan..)* Gebruik een papieren (blanco) tas die je kreeg bij de aankoop van je kleding.  
Hoeveelheid cadeautjes
Een kraamweek is officieel 10 dagen lang. Maar 10 cadeautjes is best veel en prijzig. In mijn cadeautjesmand zitten vaak cadeautjes voor 7 dagen. Dit is een afweging die je maakt en heeft alles te maken met budget. 

Cadeautjes
Het is voor jezelf heel overzichtelijk om een lijstje te maken welk cadeautje je voor welke dag bestemd wil hebben. Ik heb het namelijk wel eens gehad dat ik vol enthousiasme alle cadeautjes had ingepakt om vervolgens nog te voelen waar wat in zat, of per ongeluk 2 cadeautjes op 'dag 2' had gezet. Of nog erger...een cadeautje te weinig had gekocht. Dus overzicht werkt fijn!

Het is ook al goed om van te voren te bedenken wat je wilt gaan kopen. De meeste cadeautjes zullen voor de baby zijn, maar broertjes en zusjes vinden het ook leuk om wat te krijgen en wat denk je van de ouders?

Zo ziet mijn lijstje zo ongeveer uit:
Dag 1 Geboortegebak (cake met muisjes of een taart)
Dag 2 Kleding voor baby
Dag 3 Cadeautjes voor broertjes/zusjes (of één of verschillende cadeaus maar wel op dezelfde dag)
Dag 4 Cadeautje voor de baby
Dag 5 Cadeau voor mama
Dag 6 Cadeautje voor de baby
Dag 7 Cadeautje voor papa

Inpakken maar...
Ik vind het zelf heel leuk om er echt mooie cadeautjes van te maken. Vaak is een cadeaumand maken een beetje 'stresswerk'. Je wilt hem zo snel mogelijk op het kraamadres hebben, maar de baby komt vaak 'plotseling'. Daarom zorg ik dat ik het cadeaupapier al klaar heb staan. Vaak iets met roze en iets met blauw. Met linten, knijpertjes, ballonnen en stickers. 
Vergeet overigens niet aan de labels te denken! Gebruik je etiketstickers of maak je de labels zelf?
!!Lowbudgettip!!* Koop een neutraal inpakpapiertje. Laatst gebruikte ik bijvoorbeeld deze* Etiketstickers kun je door de helft knippen. Ze zijn er trouwens ook in kleur* Decoratie is leuk, maar soms is less more. En gebruik vooral wat je nog hebt liggen. 

Vooraf werken
Vaak bedenk ik van te voren al dat ik een cadeaumand ga samen stellen. Het is dan goed om alvast wat cadeautjes in te slaan die 'genderneutraal' zijn. Zelf heb ik altijd al wat in de kast liggen. Ook je mand, doos of tas kun je alvast klaar zetten (tenzij het roze of blauw gaat worden). Cadeaus voor broertjes/zusjes en de kersverse ouders kun je ook al in huis halen. 
Als je van te voren weet of het een jongen of meisje wordt kun je al van te voren alles in huis halen en inpakken. 
Ook is het fijn om de spullen die je zelf maakt een maand van te voren klaar in de kast te hebben. Bij geboortegebak zorg je dat je de ingrediënten in huis hebt en een biscuittaart of cake kun je goed invriezen en later de afwerking doen. 
!!Lowbudgettip!!* Hou de folders alvast in de gaten, misschien kun je nog ergens een voordeel mee pakken. 
Cadeautips

Kledingsetje
Sokken *
Schoentjes
Rompers *
Mutsje *
Petje
Haaraccesoires *
Badproducten * (haarlotion, shampoo etc.)
Knuffel
Muisjes * 
Boekje
Speeltjes
Zwemkleding
Fotolijstje *
Geboortegebak * (leuke ideeën vind je hier)
Geboortesnoepjes * (bijv. deze zijn leuk!)
Dekentje
Badcape
Cadeaubon

Snuffel van te voren eens in winkels bij de baby-afdeling, vaak doe je daar leuke ideetjes op. Mocht je creatief zijn dan kun je je los laten gaan op Pinterest. 

!!Lowbudgettip!!
De cadeautips met een sterretje erachter zijn lowbudget, of kun je lowbudget krijgen/maken. 
* Kijk eens bij de goedkopere winkels, dingen zoals haaraccesoires kun je zowel duur als goedkoop krijgen. 
* Rompers kun je in een grootverpakking kopen. En om het leuk te maken kun je ze vrij eenvoudig pimpen. Zoals je bijvoorbeeld hier ziet.  


Heb jij nog leuke ideetjes? Laat het weten hieronder in een reactie!

1 opmerking: